14.03 MICHAEL GIRA + OKKYUNG LEE PÅ HOFTEATRET

michael-gira

artFREQ. præsenterer her New Yorks No Wave ikon Michael Gira og den Koreanske cellist og avantgarde-unikum Okkyung Lee i dobbelt solokoncert.
Begivenheden foregår i Københavns mest eksklusive teaterrum; Hofteatret på Christiansborg Ridebane, indviet i 1767. Det historiske lokale er samme sted hvor Johann Friedrich Struensee og Dronning Caroline Mathilde dyrkede maskebal i timerne før deres historiske anholdelser med tortur, henrettelse samt et udskudt dansk demokrati til følge.

MICHAEL GIRA – SWANS NOTORISKE LEDER – NU SOLO
I 2012 præsenterede artFREQ. Swans i en uafrystelig voldsom og brutal koncertmanifestation i Konservatoriets klassiske koncertsal.
Dengang udtrykte Michael Gira et ønske om, at vende tilbage til et historisk Københavnsk rum som soloartist. Og dermed etableres nu en bånd mellem Michael Giras to perspektiverende koncertudtryk (ensemble kontra solo)- bandet Swans i majestætisk tordnende lydmur kontra Michael Gira i ensom folk-messende intimitet. Det er næppe en overdrivelse at hævde, at Michael Giras unikke kunstneriske udtryk kredser uforsonligt om det menneskeligt degraderende, ydmygelsen og smerten – hér udvises ingen nåde.

OKKYUNG LEE – AVANTGARDE-CELLIST AF GUDS NÅDE
Lee’s album “GHIL” fra 2013 blev indspillet og produceret af den norske kunstner Lasse Marhaug. I stedet for at optage i et kontrolleret studiemiljø, med high-end udstyr, ønskede Marhaug at optage “GHIL” på “en ekspressionistisk måde”– og han benyttede derfor en uortodoks billig mikrofon og en kassettebåndoptager fra 1976, med henblik på at opnå en mere rå og direkte dokumentation af Okkyungs musik og særlige udtryk. Optagelserne foregik i Oslo-området. Stederne varierede fra Marhaugs atelier, en gyde i Oslo centrum, en hytte i skoven på Nesodden halvø, og et tidligere hydroelektrisk kraftværk i bjergene uden for Rjukan. Optagelserne er blevet redigeret , men der er ingen overdubs eller andre post-manipulationer.

“About eleven years ago I realized that there was something beyond the boundaries of musical vocabulary that existed throughout my musical education. It was something that I never learned, was never exposed to nor even considered as a part of music. However when I was accidentally pushed into using it, it had so much emotional resonance and honesty and most of all, it made me feel finally connected to music and my cello after more than twenty years of playing and composing. I even admitted that I loved music after all. – It was noise”
– Okkyung Lee

MICHAEL GIRA (Swans) – Solo Accoustic Performance

OKKYUNG LEE – Solo Cello Performance

Køb billet her

Læs mere på www.artfreq.com