21.10 AARHUS JAZZ ORCHESTRA OG DIAMANTENSEMBLET

863e66643b7d410e80bc1d789ba8e72d

Aarhus Jazz Orchestra.

DiamantEnsemblets koncertrække krydser Øresundsfestivalen Music Around, der fejrer komponisten Igor Stravinsky. Det sker med en spektakulær koncert, hvor DiamantEnsemblet har inviteret et helt bigband med på scenen, nemlig Aarhus Jazz Orchestra! Og i atriet kan du før koncerten høre DJ’en Katrine Ring med elektroniske fortolkninger af Stravinsky i samarbejde med klarinettisten Kristian Flagstad og bassisten Andreas Bennetsen.

Mangen en musik-elsker har ladet sig fascinere af Stravinskys Sacre du Printemps’ rytmiske energi og tænkt, at der sine steder nærmest er tale om jazz-rock. Stravinsky havde ikke tænkt det sådan i 1913. Men faktisk blev den nysgerrige komponist, der generelt gerne lod sig inspirere af andres musik, senere i karrieren interesseret i netop jazzen. Det kom der flere interessante værker ud af, men fordi deres besætninger er utraditionelle, spilles de ikke særlig ofte.

DiamantEnsemblet og Aarhus Jazz Orchestra har taget udfordringen op og præsenterer til denne koncert den sjældne kombination af bigband og klassiske kammermusikere.

DiamantEnsemblets blæserkvintet lægger dog først kammermusikalsk ud med Debussys korte stykke fra 1909, hvor ragtime og andre eksotiske genrer i nogen tid havde inspireret pariserne, bl.a. pga. Verdensudstillingen i 1889. Derefter: Iberts diverterende musik fra 1930, hvor impressionisme og neoklassicistisk fuga slynger sig om hinanden. Begge værker er tidstypiske for det Paris, som Stravinsky mødte første gang i 1910, hvor hans Ildfuglenhavde premiere, og hvor han i 1920 bosatte han sig, for siden, i 1934, at blive fransk statsborger.
Med Septetten fra 1953 fastsættes koncertprogrammets tidsmæssige bagkant: Her møder vi en Stravinsky, der er emigreret til USA og som tilnærmelsesvist bevæger sig i et wienerskole-univers, som man kender det fra Schönberg, der ellers ofte bliver set som Stravinskys modpol i den moderne musikhistorie.

Inden for dette spænd, udspiller resten af koncerten sig: Med et par af bigbandets musikere på scenen går programmet først tilbage til 1918, hvor også Stravinsky var blevet opmærksom på ragtime-stilen. I 1937 er regiet skiftet, således at det ikke primært er klassiske musikere, der spiller ”rytmisk musik”: Stravinsky skriver omvendt et Præludium for jazz-ensemble. På det tidspunkt har Stravinsky i flere omgange været i USA og hørt jazz på spillestederne i New York, Chicago m.m. Han ender med at bosætte sig i USA i 1939, og den igen temmelig korte Tango er det første stykke Stravinsky bliver færdig med i sit nye hjemland.
Endelig er der hovedværket Ebony Concerto – bestilt af bigband-lederen Woody Herman. Her er der tale om en længere komposition, der blev indspillet af både Woody Hermans bigband og senere af Benny Goodmans. Nu er det slut med at have strygere ombord – DiamantEnsemblet er dog stadig repræsenteret, nemlig ved klarinettisten Søren Elbo, der er solist i koncerten.

Man ved ikke med sikkerhed, hvilke koncerter og hvilken jazz-musik, Stravinsky har hørt på sine rejser i USA og senere, efter at han bosatte sig i landet. Det kunne have været musik fra Duke Ellingtons hånd – jazzens første store kompositoriske skikkelse, og en af de mest toneangivende bigband-ledere i 1930’erne og 40’erne. Aarhus Jazz Orchestra giver et par eksempler, hvorefter et par af DiamantEnsemblets musikere føjer sig til, og koncerten rundes af med først et Gill Evans-arrangement, og dernæst et uddrag af Aarhus Jazz Orchestra-lederen Lars Møllers hyldest til Stravinsky: ReWrite of Spring.

Program:
Claude Debussy (1862-1918) Le Petit Nègre (arr. Eugène Bozza) (1909)
Jacques Ibert (1890-1962): Trois Pieces Breve (1930)
Igor Stravinsky (1882-1971): Septet (1953)
Igor Stravinsky Ragtime for 11 instruments (1918)
Igor Stravinsky Præludium for jazz-ensemble (1937)
Igor Stravinsky Tango(1940/53)
Igor Stravinsky Ebony Concerto (1945)
Bigband-musik fra 1930’erne og 1940’erne, af bl.a. Duke Ellington, rekonstrueret af Peter Jensen ud fra Ellingtons originale forlæg.
The Maides of Cadiz (trad. arr. af Gill Evans)
Lars Mølle: ReWrite of Spring, 2 sats: Spring Square (2013)

Medvirkende:
Solister: Søren Elbo, klarinett
Aarhus Jazz Orchestra
DiamantEnsemblet

Dirigenter: Max Artved og Lars Møller

Arrangør: Den Sorte Diamant, Musik i Syd i samarbejde med Wundergrund On Tour

Tid & Sted:

Tirsdag 21/10

19.00 Atriet: Katrine Ring (DJ), Kristian Flagstad (klarinet), Andreas Bennetzen (kontrabas)

20.00 Dronningesalen: Diamantensemblet og Aarhus Jazz Orchestra

Den Sorte Diamant, Søren Kierkegaards Plads 1 , København, Danmark, 2014.10.21  kl. 20:00

Billetter: Standard kr. 125 / Diamantklub kr. 90 / Studerende kr. 90

Køb billet