Åbningskoncert: Quatuor Diotima + ‘Danevirke’ af Greve og Zeeberg

Åbningskoncerten på årets G((o))ng Tomorrow fejrer spændvidden i landskabet for ny musik.

Den virtuose franske strygekvartet Diotima opfører værker af højeste internationale karat, og komponisterne Lars Greve og Jeppe Zeeberg hidkalder flere end 70 amatørmusikere fra fire danske bigbands til uropførelsen af det storslåede værk ‘Danevirke’. Aftenen er præsenteret i samarbejde med Copenhagen Contemporary.

Quatuor Diotima

Den højtprofilerede franske strygekvartet Quatuor Diotima kommer til København med værker fra Italien, England og USA, heriblandt to danmarkspremierer.

Kvartetten er grundlagt i 1996 af afgangselever fra konservatoriet i Paris og har siden udviklet sig til et af verdens mest efterspurgte ensembler. Diotima har optrådt bredt på den internationale scene og på toneangivende europæiske festivaler for ny musik. Tidligere i år blev de desuden tilknyttet den franske statsradiofoni som husensemble.

Kvartetten består af: 

Yun-Peng Zhao, violin 
Constance Ronzatti, violin 
Franck Chevalier, bratsch
Pierre Morlet, cello

“Diotima spiller med perfektionistisk omhu” 
- Politiken 

“De går direkte efter musikkens hjerte” 
- Jyllands-Posten

Værkliste:

Andrew Norman: Peculiar Strokes (2011)
Rebecca Saunders: Unbreathed (2017)
Clara Iannotta: Dead wasps in the jam-jar (iii) (2017)

Lars Greve & Jeppe Zeeberg: Danevirke

I 1864 indkaldte den danske stat soldater fra alle egne af riget for at forsvare den danske grænse mod preusserne. De skulle løse en nærved umulig opgave, og resultatet - det kender vi kun alt for godt.

Til uropførelsen af det nyskrevne værk ‘Danevirke’ har komponisterne Lars Greve og Jeppe Zeeberg engageret amatørbigbands fra fire danske byer; Ribe, Herning, Svendborg og Farum. Tilsammen udgør de et orkester på flere end 70 musikere.

Selvom titlen ‘Danevirke’ trækker tråde til slaget i 1864, vender Zeeberg og Greve især blikket mod deres samtid og den nationalisme, som ikke bare spirer herhjemme, men overalt i Europa. Kompositionen kan tolkes som en ordløs kommentar til den nationalistiske opblomstring af i dag, som - ifølge komponisterne - uvægerligt må gå sit efterår i møde:

- Musikken lægger optimistisk fra land. Værket simulerer et folk, der ruster sig til krig, og tror at de vinder. Undervejs opstår kaos, og man vil opleve et musikalsk værk, der går mere og mere i opløsning, fortæller de.

Kunstcentret Copenhagen Contemporary danner altså rammen om en musikalsk kraftpræstation, når flere end 70 musikere fra fire amatørbigbands mødes for første gang og uropfører ‘Danevirke’. 

Koncerten markerer samtidig udgivelsen af værket på 10” vinyl.