Astrid Sonne + Ying-Hsueh Chen + Cucina Povera

Elektroniske eksperimenter møder drømmende vokalharmonier og industriel slagtøjsperformance, når vi runder årets G((o))ng Tomorrow af med tre koncerter på ALICE.

Astrid Sonne

Med sin baggrund i klassisk musik afsøger Astrid Sonne grænselandet mellem det mekaniske og det organiske. Hendes elektroniske lydlandskaber rummer alt fra synthesizere til bratsch-sekvenser og kor-samplinger, der kom til udtryk på debutalbummet ‘Human Lines’, som udkom i februar. Et album som Fact Magazine udråbte som “et af de mest storslåede eksperimentelle album, du kommer til at høre i år”.

Hun optræder på G((o))ng Tomorrow med det nykomponerede ‘Ephemeral’ - et værk for bratsch, computer og kor, som hun opførte for første gang på Berlinfestivalen Atonal i august. Det toneangivende musikmedie Resident Advisor fremhævede efterfølgende koncerten som én af de bedste på festivalen og beskrev den afsluttende kor-sekvens med ordene: “Effortlessly drifting through four-part harmonies (…) they swept through the darkness like one multi-octave alien voice slowly dissolving into the cloud”

Med sig på scenen på G((o))ng Tomorrow har hun desuden Xenia Xamanek, Andrea Novel og Henriette Motzfeldt.

Ying-Hsueh Chen

Percussionist og performancekunstner Ying-Hsueh Chens koncert bliver kulminationen på mange års arbejde med flere forskellige samarbejdspartnere. Under titlen ‘Ying-Hsueh Chen and the Visionary Machine’ præsenterer hun to uropførelser og en slagtøjsklassiker.

Hun opfører blandt andet ‘Maskine’ fra debutalbummet ‘Raw Elegance’, der udkommer i oktober 2018. Værket er skabt af komponist og kunstner Toke Odin, og kan måske bedst beskrives som en arkitektonisk komposition, der lydligt illuderer tandhjul i forskellige størrelser og i konstant bevægelse. Instrumenterne, 14 metalstykker, består af savklinger eller genbrugte metalplader af forskellig oprindelse, og opstillingen til ‘Maskine’ er et kunstværk i sig selv. Rikke Benborg har skabt en animation med samme titel, der går i visuel dialog med Toke Odins komposition, og det er første gang, de to bliver opført sammen.

Desuden præsenterer Ying-Hsueh Chen en improviseret performance, hvor hun har inviteret komponist og interaktionskunstner Anders Monrad med på scenen. Han har skabt app’en ‘Sounding Images #7-12’ - en audio-visuel installation, hvor grafik og syntetisk musik blandes sammen med Chens analoge slagtøjs-performance.

Udover de to uropførelser spiller Ying-Hsueh Chen ‘Frum - a drum song’ - en moderne slagtøjsklassiker for 13 trommer af den islandske komponist Áskell Másson.

Ying-Hsueh Chen er en visionær og alsidig slagtøjsspiller af høj international kaliber, kendt for sin medrivende tilstedeværelse på scenen og sine overbevisende fortolkninger af ny musik.

Cucina Povera

Finskfødte Maria Rossis kunstnernavn, Cucina Povera, udspringer af traditionel, syditaliensk kogekunst, hvor retterne tilberedes efter de umiddelbart tilgængelige ingrediensers princip. På samme måde er Maria Rossis musik kogt ned til det allermest basale, når hun blander sine vokalharmonier med minimalistisk synth og field recordings.

I januar udgav hun sit første album med titlen ‘Hilja’ - det finske ord for “tavs” - hvor hun gennem otte sange kredser om det uvisse og tilfældighedernes spil. I flere tilfælde med stemmen som eneste instrument. Cucina Povera er blevet kaldt en mere "artsy" udgave af Julia Holter, og The Quietus havde 'Hilja' på listen over de bedste plader fra første halvdel af 2018.