Henning Christiansen / Opus 37: Dejligt vejr i dag, n'est-ce pas, Ibsen

Oplev et af den danske fluxus-kunstner Henning Christiansens mest ambitiøse og opsigtsvækkende værker i en helt ny opsætning, når kammeroperaen Opus 37: Dejligt vejr i dag, n’est-ce pas, Ibsen bliver opført en enkelt aften på Copenhagen Contemporary under G((o))ng Tomorrow 2018.

Operaen Opus 37: Dejligt vejr i dag, n’est-ce pas, Ibsen er skrevet i en tid, hvor den danske 60’er-avantgarde eksperimenterede på livet løs med systemer, tværæstetik og populærkulturelle fænomener. Den blev uropført i 1968 på Aarhus Kunstmuseum med scenografi af Bjørn Nørgaard.

Forestillingen er både eksperimenterende og uformel i sin form. Den er et forsøg på at skabe en tidssvarende opera, hvor den klassiske instrumentering er udskiftet med bas, guitar, akkordeon og perkussion, så den lydmæssigt ligner det format, vi kender fra beatmusikken. 

Kun én aften

Forestillingen bliver opført på Copenhagen Contemporary, og på scenen står fire sangere sammen med det internationalt anerkendte ensemble Apartment House (UK). Operaen opføres med helt ny scenografi skabt af de to danske scenografer Rosa Birkedal og Simone Bartholin, som via samtaler med Bjørn Nørgaard har genfortolket operaens performative og scenografiske koncept. 

– Vi vil udforme fire "stationer” til musikerne, så de har hver deres lille form for arena. Omkring musikerne opbygger vi forskellige publikumssituationer, som gør det muligt for publikum at opleve operaen både liggende, lænende, siddende og stående. Det er så meningen, at publikum efter eget ønske kan bevæge sig rundt mellem de fire arenaer, fortæller Rosa Birkedal. 

Genopførelsen af Opus 37: Dejligt vejr i dag, n’est-ce pas, Ibsen er blevet til i samarbejde mellem G((o))ng Tomorrow, Copenhagen Contemporary, CPH Opera Festival og artFREQ, og kan kun opleves denne ene gang i Danmark.

Om Henning Christiansen (1932-2008)

Dansk komponist og billedkunstner. En del af af den eksperimenterende kunstskole 'Eks-skolen' såvel som den internationale og tværkunstneriske Fluxus-bevægelse.

"Man skal lytte til naturen", sagde Henning Christiansen og farvede sit ene øre grønt. Og sin violin, en øl og en hel masse andet.

Gennem sit liv samarbejdede Henning Christiansen med flere toneangivende skikkelser på den eksperimenterende kunstscene med navne som Terry Riley og Joseph Beuys som de måske mest fremtrædende. Desuden gennemførte han og vennen Bjørn Nørgaard talrige opsigtsvækkende aktioner fra 1960’erne og frem til Christiansens død for 10 år siden - tænk bare på ‘Hesteofringen’ fra 1970 - ligesom han har komponeret musik til flere film af bl.a. Jørgen Leth og Per Kirkeby.

I de senere år er der opstået en stigende efterspørgsel på Henning Christiansens billedkunst og kompositioner fra udlandet. Opus 37: Dejligt vejr i dag, n’est-ce pas, Ibsen bliver opført i New York til oktober i forbindelse med udstillingen Henning Christiansen Retrospective, og til næste år åbner yderligere en udstilling i Los Angeles. Adskillige af Christiansens kompositioner er for nylig blevet genudgivet internationalt på vinyl og kassette.

Om G((o))ng Tomorrow

Årlig festival for ny, eksperimenterende musik og lydkunst. Løber fra 2.-10. november 2018 og præsenterer koncerter og tværfaglige samarbejder mellem danske såvel som internationale kunstnere. G((o))ng Tomorrow arrangeres af Snyk.

Om Copenhagen Contemporary

Københavns nye kunstcenter, der viser international installationskunst skabt af samtidskunstens verdensstjerner. I sommeren 2018 åbnede Copenhagen Contemporary i nye rammer på Refshaleøen i København og har omdannet 7000 m2 store, smukke industrihaller til et udstillingssted med internationalt format.