Matmos - Plastic Anniversary

ALICE, Copenhagen Contemporary og G((o))ng Tomorrow byder på en koncert for plastik, når lyd-fetichisterne i Matmos optræder med det nye værk ‘Plastic Anniversary’. En særlig stedspecifik koncert, som får nye dimensioner i lyset af Claudia Comtes udstilling ”I Have Grown Taller from Standing with Trees”.

Man kan holde sølvbryllup eller guldbryllup - men hvorfor egentlig ikke plastikbryllup? For de evige lydudforskere M.C. Schmidt og Drew Daniel, der ud over at samarbejde i duoen Matmos også privat danner par, var der i hvert fald ingen mere oplagt måde at fejre deres 25 år som par på end at indspille et helt album udelukkende baseret på lyden af plastik! Og titlen? ‘Plastic Anniversary’, selvfølgelig. 

Bizarre lydprofessorer

Ingen lydkilde synes fremmed for Matmos - og er der noget, der overrasker ved ‘Plastic Anniversary’, er det i grunden, at Matmos først nu laver en plade baseret på plastik. Duoen, der helt fra starten har bygget deres musik op omkring sampling af hverdagslyde med lige dele bizar humor, klinisk grundforskning, avantgardistisk collage og queer blik på samfundet, kan fremstå som den elektroniske musiks nutty professors. Men de går altid til arbejdet med grundighed, underfundighed og konsekvens. Og man må tage hatten af for en duo, der formår at skabe decideret dansabel musik ud af lyden af plastikoperationer, som de notorisk gjorde på hovedværket ‘A Chance to Cut is a Chance to Cure’ (2001). Eller som tager på en hel tour slæbende på en tjekkisk vaskemaskine, og som formår at skabe en medrivende koncert ud af noget så umiddelbart usexet som et vaskeprogram, som man kunne bevidne, da de gæstede Jazzhouse i 2016. 

Brystimplantater og PVC-panfløjter

På ‘Plastic Anniversary’, der udkommer 15. marts på Thrill Jockey, kaster de sig altså ud i et hav af plastiklyde. Et indlysende valg for Matmos. For plastik er om noget et gennemgående materiale i hverdagen, samtidig med at plastik er blevet en prægnant billede på den antropocæne tidsalder, hvor ofte næsten apokalyptiske billeder af enorme plastik-klynger i oceanerne fylder medierne. Både drømme og mareridt lader sig forme af plastik, som samtidig forekommer at være hverdagens mest banale materiale. Karakteristisk for Matmos kaster de sig på pladen over alt fra plastiktrompeter til toiletbørster, fra brystimplantater til syntetisk fedt, fra bubble wrap til panfløjter lavet af PVC. Med disse materialer skaber de musik, som både smider referencer til dancehall, klassisk minimalisme og prog rock. Med andre ord: Matmos i storform!

Plastik i skoven: Matmos vs. Claudia Comte

Matmos’ forunderlige plastikunivers mødes på Copenhagen Contemporary med en afbarket skovverden, når duoen optræder i forlængelse af den schweiziske kunstner Claudia Comtes nye udstilling ”I Have Grown Taller from Standing with Trees”. Det imponerende værk, der forener skulptur, lyd og matematiske systemer med kunstnerens interesse for arkæologi, biodiversitet og skovbrug, skaber en kontakt til Matmos’ plastikmusik, men knytter an til lignende spørgsmål om det antropocæne og menneskets relation til den omgivende verdens materialer i spil. Og ikke mindst spørgsmål om den overflod af plastik, mennesket efterlader i naturen.