→ Ny kunstnerisk leder af Gong Tomorrow Festival skruer op for musikkens sociale dimensioner

Andreas Korsgaard er ny kunstnerisk leder af samtidsmusikfestivalen Gong Tomorrow. Samtidig ansættes Anna Ullman som kommunikationsansvarlig.

Brikkerne er faldet på plads for Gong Tomorrow Festival, som i 2020 blev adskilt fra genreorganisationen Snyk.

November 2020 blev Fonden ALICE af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik tildelt en bevilling på 700.000 kr., som sikrede, at festivalen kunne leve videre i nye rammer. Og nu er et hold bestående af Andreas Korsgaard og Anna Ullman er i gang med at realisere 2021-udgaven af Gong Tomorrow, som finder sted 3. til 10. september.

Med årelang erfaring som booker for Jazzhouse og ALICE har Andreas Korsgaard et stort overblik over de eksperimenterende og genrekrydsende musikmiljøer. Ligeledes har han praktisk festivalforståelse som medarrangør af den elektroniske Odense-festival PHONO. 

Han ser frem til at videreudvikle den skarpe kuratering og intensivere det fokus på musikkens sociale dimensioner, der har resulteret i stor publikumsfremgang de seneste år. 

”Gong Tomorrow i sine forskellige inkarnationer har formået at markere sig som en debatskabende og samfundsengageret festival, der har styrket den eksperimenterende samtidsmusik, nået nye publikumsgrupper og udviklet mere udadvendte formidlingsgreb. Det vil også fremover være de bærende elementer,” siger Andreas Korsgaard. 

Gong Tomorrow er således landet sikkert på benene, og det muliggør et mere langsigtet udviklingsarbejde.

“Gong Tomorrow opererer med et nyt tematisk greb for hvert år, som udfoldes gennem krydsbestøvninger med andre kunstformer, samarbejdspartnere og samtaleformater. Det er en slags dogme-tilgang, som sikrer at festivalen altid er relevant og aktivt engageret i sin omverden – ikke kun i musikken,” uddyber Andreas Korsgaard.

Samtidig ansættes Anna Ullman til at varetage festivalens kommunikation. Hun har en baggrund som kulturjournalist og kritiker for bl.a. Information og Weekendavisen, ligesom hun har erfaring med festivaler fra Golden Days Sekretariatet. Sidste år udkom hendes kulturhistorisk anlagte bog om Roskilde Festival, De sidste drømmere.

”I sit virke har Anna altid været interesseret i at pege på lytningens sociale og kollektive aspekter, og ikke kun musikkens rent æstetiske kvaliteter. Det flugter perfekt med hvad Gong Tomorrow vil. Anna har den rigtige profil til at indfri ambitionerne om at bringe musikken ind i en bredere samfundsdebat,” udtaler Andreas Korsgaard.

Festivalen drives som et selvstændigt sekretariat med eget CVR-nummer, men har fysisk kontor på ALICE. Dermed har festivalen mulighed for at benytte sig af den organisatoriske muskelstyrke i huset. 

Andreas Korsgaard røber, at årets Gong Tomorrow vil arbejde på at fremhæve festen i festivalen under et overordnet tema om ‘social lytning’. 

”Festen er tiltrængt post-pandemisk eufori. Men Gong Tomorrow 2021 vil også udforske festen som et utopisk rum – et sted for fælles sansning og opbygning af endnu ukendte verdener. At lytte er en social, aktiv eller ligefrem aktivistisk handling,” siger Andreas Korsgaard.

Programmet for Gong Tomorrow 2021 offentliggøres i juli.