Proton: Aldrig ikke i bevægelse

Proton: Aldrig ikke i bevægelse

Proton: Aldrig ikke i bevægelse

I årevis har Proton overrasket det danske publikum med grænseoverskridende, elektronisk musik fra hele kloden. Nu arbejder gruppen for at sende kreativ musik fra det københavnske vækstlag videre ud i verden, og på G((o))ng Tomorrow folder de hele deres profil ud.

Never not in flux.

En sætning, man måske skal læse et par gange, før den sidder der. Det handler i hvert fald om aldrig at stå stille. Ikke at gro fast. 

Det er musikagenturet Protons slogan, og det passer da også meget godt på gruppens tilgang til musik. Altid i bevægelse. At man måske ikke fatter det første gang, man møder det, passer næsten endnu bedre.

- Man skal blive inspireret, og det bliver man ikke, hvis man kun lytter til de samme ting, man altid har lyttet til. Derfor har vi altid gerne villet præsentere musik, der kan noget andet end det, man har set før, siger Anders Olesen.

Sammen med Sandra S. Borch, Mikkel Stensgaard Christensen, Ivna Franic og Troels Hastrup står han bag Proton. Gruppen bevæger sig indenfor det, man med brede betegnelser kan kalde elektronisk og eksperimenterende musik. Det skal i hvert fald helst være noget, de færreste kender til fingerspidserne.

Ild i København

I mange år udgjorde en del af flokken booking-gruppen på den prisvindende Phono Festival i Odense, og fra 2014 arrangerede de utallige grænsesøgende klubaftener med internationale artister på steder som Jazzhouse, Mayhem og KB18. Men så tog det pludselig fart i København.

- Der er virkelig kommet mange koncertarrangører inden for samme felt i de seneste par år. Scenen er blevet meget større - især omkring spillestederne Mayhem og Alice, hvor folk selv tager initiativ til at holde de koncerter, vi plejede at holde førhen. Derfor var der måske ikke det samme behov for, at vi satte de koncerter op længere, for der er virkelig ild i København nu, fortæller Anders Olesen.

Én ting var de mange internationale artister, der pludselig fyldte op på hovedstadens scener. Noget andet var den afsmitning, det havde på det byens musikalske vækstlag. Over de seneste 3-4 år, er den lokale scene vokset sig utrolig stærk.

- Det er virkelig på højt internationalt niveau. Men når man sad og drev en festival i Odense, kom der ingen mails fra folk på scenen. Det kan man jo synes, er utrolig underligt, når man samtidig får mails hver eneste dag fra udenlandske agenturer, der vil have deres artister til at spille i Danmark, fortæller Anders Olesen.

- Så vi undersøgte, om der egentlig fandtes et agentur i Danmark, der beskæftiger sig med vækstlaget på den mere eksperimenterende scene. Det var der ikke.

Og så var Proton Agency født.

Over grænsen

Men så stort var behovet for et bureau, der promoverer danske artister til danske venues og festivaler måske heller ikke. De fleste hjemlige spillere kender hinanden på kryds og tværs, og selvom miljøet vinder frem, er der stadig et stykke vej endnu.

- Det er ikke en scene, der er mange penge på endnu, så det er ikke store koncerter, man spiller herhjemme. Men hvis man kigger ud over grænsen, er der virkelig mange festivaler efterhånden, der har at gøre med eksperimenterende musik. Som virkelig har et stort publikum. Vi vil gerne sørge for at få nogle af de danske artister ud på en større scene og hjælpe dem ind i nogle af de netværk, som vi har fået adgang til efter mange år som koncert- og festivalarrangører, siger Anders Olesen.

For- og efterfest

Til G((o))ng Tomorrow kuraterer Proton to arrangementer på festivalens sidste dag, og de præsenterer på fornemmeste vis bredden i gruppens arbejde. 

Tilsammen er arrangementerne et meget godt billede på gruppens udvikling. De bringer artister fra USA, England og Italien til Danmark, og så præsenterer de otte af de væsentligste navne fra den københavnske undergrund netop nu.