Proton kuraterer: Xenia Xamanek, object blue & Marta De Pascalis

Techno-feminisme og stemmer fra det hinsides.

I årevis har Proton overrasket det danske publikum med grænseoverskridende, elektronisk musik fra hele kloden, og i år har de sammensat den sidste aften på G((o))ng Tomorrow. Her kan du opleve nyt fra danske-honduranske Xenia Xamanek, kinesiske object blue og italienske Marta De Pascalis.

Folkene bag Proton har rødder i den banebrydende og prisvindende Phono Festival i Odense, ligesom de står bag talrige eksperimenterede klubshows i København gennem de seneste fem år. I 2018 blev Proton også et booking-agentur, som arbejder for at bringe kreativ musik fra Danmark ud til et internationalt publikum.

Xenia Xamanek

Dansk-honduranske Xenia Xamanek er komponist, lydkunstner og musiker. Hun skaber elektroniske kompostioner i sin idiosynkratiske stil der rummer særegne klange og beats, og tit er stemmen udgangspunktet for værkerne.

Efter eget udsagn har hun “en ømhed for det, der falder lidt ved siden af”, og hendes værker involverer bl.a androgyne og artificielle stemmer, ASMR og samarbejder med personer med stemmer, hvis integritet samfundet stiller spørgsmålstegn ved.

På G((o))ng Tomorrow præsenterer Xenia Xamanek et nykomponeret kvadrofonisk værk for stemmer, blæsere og synthesizere med tilhørende videoprojektion. Også her vil det, der falder lidt ved siden af, eller ligefrem svæver frit i rummet, spille ind i det musikalske udtryk.

- For tiden er jeg ret optaget af det paranormale og tænker meget på spøgelser. F.eks ideen om, at man vil kunne høre en stemme fra en afdød - at kunne fange en stemme, som ikke har en krop, er spændende. Samtidig har jeg en stor kærlighed til science-fiction og oplevelser, der udfordrer vores gængse opfattelser af, hvordan tingene hænger sammen. 

Det nye værk bliver en form for digtning over latinamerikanske legender og myter om spøgelser som f.eks. La llorona, fortællingen om en kvinde, forladt af sin mand, hvis børn forsvinder. Hun leder efter sine børn indtil hun dør af sorg, dømt til at gå hvileløst, grædende rundt og lede efter dem i al evighed, mens hun kalder "donde estan mis hijos?".

Xenia Xamanek debuterede i 2015 under navnet Equis med kassetten ‘Men’s Health’ og har efterfølgende turneret i blandt andet Japan, ligesom hun har indgået i adskillige tværkunstneriske konstellationer om stedspecifik lydkunst og audiovisuelle performances. I november sidste år debuterede hun under eget navn med albummet ‘Envase’.

object blue

Den kinesisk-fødte, Berlin-baserede producer og DJ object blue’s eksperimenterende lyduniverser har altid live-oplevelsen for øje.
                           
Siden hun sidste år blev udpeget af FACT Magazine som én af 10 techno- og house-producere, man bør holde øje med, er hun fortsat med at præsentere en bred vifte af musikalske performances bestående af live-techno, eksperimenterende installationer og dj-set.

Hun er flere gange blevet betegnet som ‘technofeminist’, og som hun selv sagde det i et interview med kunstmagasinet Cuntemporary sidste år: 

- To put it simply: I love techno and I love feminism. To go even further, the term also encompasses a vision of the world in which technology is a tool for our liberation.

I marts 2019 udgav object blue sin debut-EP ‘Do you plan to end a siege?’ på Tobago Tracks.

Marta De Pascalis

Italiensk komponist bosiddende i Berlin. Marta De Pascalis er kendt for sine fortættede lydcollager af glødende melodiske fragmenter og vibrerende bas.

Hendes kompositioner udspringer af improvisatoriske opdagelser bygget op om bånd-loops, hvor gentagelsesmønstre skaber en fortættet, dynamisk og næsten rensende oplevelse. Læg hertil hypnotiske, minimale synth-figurer, der hvirvles ind og ud mellem hinanden for siden at opløses i kaotisk virvar. Alt sammen med inspiration i en serie af Marta De Pascalis’ fars malerier fra 1970’erne. 

Marta De Pascalis har udgivet albummene ‘Quitratue’ (2014) og ‘Anzar’ (2016), og sidste år præsenterede hun sin seneste komposition ‘Her Core’.