Stumfilmskoncert: Jeanne d'Arcs lidelse og død

Nyd Dreyers klassiker med livemusik ved det danske rockband SPEkTR. Forinden er der 20 minutters introduktion til filmens medfortællende arkitektur ved filmhistoriker Casper Tybjerg.

En milepæl i filmhistorien

Carl Th. Dreyers skildring af retssagen mod Jeanne d'Arc i 1431 er en milepæl i filmhistorien. Filmen var banebrydende med sit intense psykologiske portræt af en religiøs helgeninde, der bliver en brik i et storpolitisk spil og ofrer livet for sin tro. Samtidig var filmen stilistisk nytænkende med sin sublime brug af ubarmhjertigt skarpe nærbilleder, der sætter fokus på det menneskelige ansigt, hvor de sjælelige dramaer udspiller sig med voldsom intensitet. Som Dreyer sagde: "Alt menneskeligt udtrykkes i ansigtet, idet ansigtet er sjælens spejl".

Om Carl Th. Dreyer

"Dreyer'sk." Sådan ser man hyppigt stilen eller atmosfæren i en film omtalt – refererende til en eller anden form for kølig æstetisering. Hos Carl Th. Dreyer (1889-1968) bevæger mennesker sig ofte i slowmotion gennem interiører med markante hvide flader. Resultatet er en særlig form for tysthed og andagt, som spejler filmenes fokus på ensomheden i de svære eksistentielle valg, men som er usædvanligt stærkt bundet til de steder, de udspiller sig i.