Topos: Et rum for kunst på tværs af medier

Topos: Et rum for kunst på tværs af medier

Topos: Et rum for kunst på tværs af medier

Bag den nystiftede platform Topos står tre erfarne lydkunstnere med mere. For Topos er mere end lyd og musik. Det er et sted, hvor genrer, medier og formater flyder sammen og giver mulighed for at udvikle og præsentere nye æstetiske måder at tænke på.

De havde alle arbejdet sammen adskillige gange tidligere, og ved indgangen til 2019 var det tid til at sætte samarbejdet yderligere i kontekst for Jacob Kirkegaard, og Tobias R. Kirstein og Niels Lyhne Løkkegaard.

Sammen skabte de Topos, det græske ord for sted eller rum, og således også en kuratorisk platform, hvor de tre kunne præsentere egne, fælles og andres projekter. Om det så skulle være som lyd, tekst, billede eller idé, er ikke nærmere defineret. 

For Topos er grundlagt for at forfølge et fælles engagement i at krydse kulturelle og tværgående medieaktiviteter. Selskabets projekter og programmer bruger forskellige måder at præsentere, udgive og frigive materiale, der enten er skabt eller opdaget af Topos. Ét af medierne kan så være lyd.

Flow i de små ting

Selvom alle tre bagmænd er blevet udgivet på etablerede selskaber førhen, var det som, en del af deres arbejde ikke udkom i den frekvens, de ønskede sig. 

Som Jacob Kirkegaard sagde det til Jyllands-Posten dette efterår.

- Det er ofte en større omgang venten og bureaukrati, og når der så endelig udkommer en plade, har jeg tit oplevet, at jeg faktisk er videre. Ikke, at det ikke er fantastisk at være på store pladeselskaber, men vi havde bare lyst til at lave en platform, hvor vi også kunne få mere flow i de små ting.

I september opførte de den verdensberømte komponist John Cages ‘Variations VII’ i både København og Aarhus. Topos havde som det første selskab nogensinde fået rettighederne til at udgive de originale optagelser fra 1966 på vinyl, og koncerter såvel som vinyludgivelsen skød selskabet i gang for alvor.

Siden er alle stiftere af selskabet udkommet i eget navn, og der er flere udgivelser på vej, men ikke kun på plademediet.

Fluer og kremering

Under G((o))ng Tomorrow har gruppen sammensat en aften, der dels peger på medlemmernes egne praksisser, men også i høj grad bringer dem i spil som gruppe. 

På Copenhagen Contemporary bliver der “fysisk krævende performances, forestillede værker, optagelser af fluer og af en kremering”, ligesom en tre kunstnere omdanner udstillingsrummet til en stor, syngende lydinstallation.

Jacob Kirkegaard 

(f.1975) Jacob Kirkegaards værker udforsker måder, hvorpå umiddelbart ubemærkede, utilgængelige eller komplekse aspekter af tilværelsen kan lydliggøres, visualiseres og materialiseres. Hans lydværker har behandlet temaer som radioaktivitet i Tjernobyl og Fukushima, smeltende is i Arktis, grænsemure i Palæstina, og toner genereret fra øret. For tiden arbejder Kirkegaard på to projekter hhv. med fokus på lyden af menneskeskabt affald og på dødens lydlige aspekter.

Med sin særegne alkymistiske tilgang, og på baggrund af omfattende research, portrætterer han komplekse fænomener og aktuelle tilstande igennem komposition, installation, video og foto, som ikke nødvendigvis giver svar, men i stedet skaber rum for refleksion. 

Jacob Kirkegaard er uddannet fra Academy of Media Arts i Köln i 2006. Han har fremført og udstillet sine værker på museer, festivaller og konferencer verden over, bl.a MoMA, Issue Project Room,(USA), CTM (DE), Super Deluxe (JP), Sydney Biennalen (AUS) samt på Louisiana, ARoS og Museet for Samtidskunst (DK). 

Tobias R. Kirstein 

(f. 1972) Kunstner, kurator og skribent.

Han beskæftiger sig med lyd og kraft på en både konceptuel og meget konkret måde i form af bøger, pladeudgivelser og installationer. Det kan være en lydinstallation baseret på blod, der bevæges af lydvibrationer, diskrete installationer i det offentlige rum eller monotone tekstværker. I 2018 var han medforfatter på en bog (med en indbygget tonegenerator) som undersøgte lytning som en territoriel, aggressiv kraft, lytning som aktivisme.  

Kirstein har turneret og lavet lydudstillinger i Danmark (Louisiana og Museet for Samtidskunst) samt i udlandet, heriblandt England, USA og Japan.

Han er uddannet i filosofi, har undervist på Copenhagen Business School og gennem flere år på Kunsthøjskolen i Holbæk. Han har oversat to bøger af William S. Burroughs og arbejder på en tredje. Og så er han medstifter af spillestedet Mayhem, et rum for ekstrem og eksperimentel lyd i København.

Niels Lyhne Løkkegaard 

(f. 1979) Tværdisciplinær kunstner.

Lyhne Løkkegaard beskriver selv sine værker som grundforskning i virkeligheder og hans praksis fokuserer på både imaginær lyd og fysisk lyd som en kropslig erfaring.
Løkkegaard har gennem en lang årrække været optaget af mangedobling af lyd som kompositorisk greb udtrykt i værker for bl.a. 100 triangler og han er optaget af musikinstrumentet ikke bare som lydgiver men også som kulturel markør indlejret i institutionelle hierarkier. 
Centralt i hans praksis står desuden arbejdet med imaginær lyd, som kun kan høres ved at lytte med det det indre øre – den ultimative brugerinddragelse, hvori lytteren selv bliver medskaber af en utopisk musik.

Af nyere værker kan nævnes ‘Music for Krügerrand’ - en kvartet for investeringsguldmønter med Lars Seier Christensen som solist, bogudgivelsen ‘Symphony No. 1’ – en symfoni udgivet som tekst og hvor musikken opstår i mødet med læserens indre forestillingsverden, og senest en værkserie hvori Løkkegaard har indrammet sine gamle Nem-ID kort for efterfølgende af omsætte dem til en art personfølsom musik.

Løkkegaard er uddannet fra RMC og Arkitektskolen på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hans værker er blevet vist og opført flere steder i ind og udland.